De firma Mondiale bestaat bijna 100 jaar. Maar wist u dat onze ontstaansgeschiedenis nog veel verder reikt? Tot in 1860 om precies te zijn. Toen familiebedrijf Fondu in Vilvoorde mee de metaalnijverheid op onze landkaart zette. Sinds 1921 draagt deze firma de naam Mondiale.
Decennialang was Vilvoorde het kloppende hart van de Mondialisten. Dit is de merkwaardige en mooie historie van Mondiale, voor u opgetekend in een 6-delige mini-serie.
DEEL 3: 1920 tot 1935
Tussen 1920 en 1925 was het stilletjes in de fabriek “S.A. Anciens Etablissements Charles J.B. Fondu”. Dit kwam ten eerste door het tragische en veel te vroege verlies van bedrijfsleider Charles. Maar ook door de teloorgang van de Belgische autoindustrie.
De firma legde zich in deze periode noodgedwongen toe op slotenmakerij, productie van spoorwegmateriaal en motoronderdelen.
De sportieve toer op met moto's
Maar vanaf 1925 brak er een heel nieuw (en sportiever) tijdperk aan. Fondu kocht de merknaam “La Mondiale” en bijhorende moto-modellen. En zo begon ze deze bijzondere moto’s in serie te bouwen, in haar fabrieken te Vilvoorde.
Het oorspronkelijke gamma bestond uit 3 types: de Luxe, de Sport (en Grand Sport) en de Tourisme. Typisch aan de Mondiale motoren was het robuuste, laag uitgewerkte frame.
Het La Mondiale raceteam
In 1928 fusioneerde de firma met het Brusselse “Ets. Blavier”, waar voornamelijk draaibanken werden gemaakt. De nieuwe naam was nu “Anciens Etablissements Blavier”.
De fusie bleek een succes, ook dankzij de sportieve prestaties van het La Mondiale pilotenteam. Overal in het land werden racewedstrijden georganiseerd en de La Mondiale moto’s behaalden vele overwinningen.
Eindelijk "Mondiale"!
In 1931 kwam er een nieuwe directie met als doel het merk verder uit te bouwen. Daarom werd de firmanaam nog maar eens veranderd naar “Mondiale Société Anonyme de Constructions Mécaniques”. Of kortweg “Mondiale”. Aan de muur van de fabriek prijkte nu ook een nieuw, modern logo.
Mondiale maakte ongeziene furore in de jaren die volgden. Op het Autosalon in Brussel kreeg onze stand zelfs bezoek van een zeer geïnteresseerde koning Albert I.
Voor 3950 Bfr. had je al de kleinste moto: een 150cc met Villiers motor, dubbele uitlaat, 3 versnellingen en elektrische verlichting. Mondiale bood een breed gamma aan motoren.
Een postzegel waard
Maar dat was in tijden van zware algemene crisis in België… en de fabricage moest uiteindelijk worden stilgelegd, in 1935 al.
Dat Mondiale motoren uitblonken in degelijkheid en snelheid, daar twijfelt nu nog niemand aan. Dit merk wordt steeds in een adem genoemd met de andere groten in België.
Er werden zelfs postzegels voor gedrukt.
Succesvolle draaibanken
Maar al die tijd -sinds de fusie met Blavier- bleef Mondiale ook nog draaibanken produceren. Met succes, trouwens! Zo was er zeer veel vraag naar het eenvoudige maar kwalitatieve “model A”.
Op de keerzijde van deze foto (prospectiemateriaal) stond de uitleg in 4 talen. Een mooi bewijs dat Mondiale ook toen al in het buitenland zaken deed.
Vanaf 1936 legde Mondiale zich volledig toe op de productie van draaibanken. En hoe dat verliep, leest u in het volgende deel van deze mooie, maar merkwaardige geschiedenis van ons bedrijf.
Bron: STAPPERS, M. (1998). De Merkwaardige geschiedenis van een Vilvoords Metaalconstructiebedrijf – 1860-1989. Vilvoorde, Dupress Vilvoorde.